grubo przed rozdaniem tematów?


- masz swój pomysł na pracę dyplomową? wiesz czego chcesz, o czym chcesz pisać, co badać, co tworzyć? w jakim kierunku rozwijać swoje pasje i zainteresowania? masz pomysł tak świetny, że pracodawca będzie Cię błagał o współpracę jak się dowie że TAKĄ pracę napisałeś?
- przyjdź. porozmawiamy. lubię dyplomantów, którzy wiedzą czego chcą.
- preferuję prace z mojej działki.

wybrałeś temat "z listy"?


- masz pomysł na pracę dyplomową o tym temacie? wiesz o czym chcesz w niej pisać, a może chcesz się jeszcze upewnić, podyskutować?
- przyjdź. porozmawiamy. większe szanse mają kandydaci, którzy wiedzą o co w danej tamatyce chodzi.
- chcesz zająć temat z listy ale wymienić go na swój temat? przyjdź i mnie przekonaj.

pierwsze spotkanie z "moim" dyplomantem


- Ty się dowiesz jak ja widzę temat, cel i zakres pracy, a ja się dowiem jak Ty widzisz.
- jeśli wykażesz zainteresowanie i inicjatywę, możesz już zebrać pierwsze wskazówki dotyczące pisania/projektowania/implementowania/etc.

drugie spotkanie z "moim" dyplomantem


- jeżeli w ramach Twojej pracy dyplomowej masz coś zaprojektować/zbudować/zaimplementować, to pewnie dawno się już świetnie bawisz, Twój robot już jeździ w kółko i miga diodami, albo apliacja już działa w pierwszych beta-wersjach... spotkajmy się. ty się pochwalisz, ja wspomnę co jest o.k. a co przemyśleć/ulepszyć... przypomnę w którym kierunku zmierzamy, ile czasu zaplanować.
- pamiętaj, że robot/aplikacja/algorytm nie jest pracą. ilekolwiek godzin spędzisz nad lutownicą, nie pojawi się od tego żadna strona. a to strony tworzą pracę, którą oceni recenzent.
- jeżeli w Twojej pracy dyplomowej jest "samo pisanie" to ->

1. str tytułowa, spis treści, struktura


- dowiedz się jakie są wytyczne, szablony, normy i zasady pisania proacy dyplomowej.
- pisanie pracy zacznij od spisu treści. i przynieś. wspólnie omówimy pomysły na zawartość poszczególnych (pod)rozdziałów, objętość, tematykę.

2. wstęp, cel(e), rozpoznanie literaturowe


- wspólnie ustaliliśmy już wcześniej, gdzie i w jakiej formie będzie umieszczone rozpoznanie literaturowe, teraz czas je napisać. ostrzegam, to najtrudniejsza część pisania dla "ludzi czynu"...

3. to co Twoje


- wspólnie ustaliliśmy już wcześniej, gdzie i w jakiej formie będzie umieszczony opis Twojego pomysłu/projektu/aplikacji/implementacji/..., teraz czas go napisać. fajna i miła to część, jeżeli oczywiście pracowałeś systematycznie i nie musisz się na tym etapie martwić o terminy.

4. finiszujemy


- na każdym etapie Twojej działalności jestem dostępny. na konsultacjach, między zajęciami, mailowo. masz wątpliwości? sukcesy? problemy? zapytaj.
- proszę nie rób tego jednak w formie, która zadałaby mi znacznie większy wysiłek niż Tobie, tzn. nie pytaj mailem o życie prywatne Einsteina, bo musiałbym dłuższą chwilkę mailować, a przecież spotkać się jest łatwiej. nie pytaj o linki do youtube w rozmowie, bo przecież i tak muszę wklepać żeby zobaczyć...
- pracy dyplomowej na żadnym etapie nie drukuj. chyba że Ty tak lubisz.
- pytaj o porady, o planowaną treść, o wszystko. ale nie każ mi czytać nieskończonej liczby stron wklejanych na roboczo z nie-wia-do-mo-kąd. co do zasady: czytam pracę dopiero wtedy, gdy przedstawisz mi pierwszą beta-wersję ostateczną.
- pierwszą betawersję daj najpierw do przeczytania komuś kto jest z tematu całkowicie zielony (serio mówię), jeśli będzie rozumiał o co chodzi w pracy, to znaczy, że wytłumaczyłeś czytelnie. co więcej, taka osoba nie skupiając się na merytoryce, potrafi doskonale zauważyć błędy językowe, stylistyczne, literówki i generalnie całą masę rzeczy, na które nie chcesz narażać recenzenta.
- pierwsza betawersja powinna do mnie trafić w wersji edytowalnej elektronicznej, a w wyniku tzw. "pierwszego czytania" dostaniesz długą listę rzeczy do poprawienia. popraw i odeślij ponownie.
- po kilku wymianach plików i spotkaniach, któregoś słonecznego dnia, dowiesz się ode mnie, że praca jest gotowa (to promotor ocenia kiedy praca jest gotowa a kiedy jeszcze nie jest). wtedy możesz zająć się formalnościami, na które potrzebujesz około miesiąca (cudotwórcy około 2,5 tygodnia). więc jeżeli wystarczająco wcześnie rozplanujesz pisanie pracy zaczynając wstecz właśnie od daty obrony, to będzie dobrze.

DODATEK A - uwagi, które pojawiają się przygnębiająco często


- przepuść tekst przez słownik. doprawdy nerwowy się robię widząc czerwone wężyki - nawet jeśli "masz na to papier", sprawdź błędy. proszę. w dzisiejszych czasach to nie jest już sprawa predyspozycji, tylko zastosowanie narzędzia (komputera). więc to nie problem.
- nie zmieniaj stylu/formy/czasu (CZASÓW!) chyba że musisz. Jak w jednym zdaniu coś mierzyłeś, a teraz ten miernik coś pokazuje, a w trzecim zdaniu będzie możliwe zmierzenie ponowne - to masz gwarancję, że będę miał uwagi. Chyba że niezwykle konieczne jest ukazanie następstwa, że jedna czynność poprzedza drugą, to ponegocjujemy.
- duże fragmenty kodu, męczące ilości rysunków/zdjęc, ćwiczenia laboratoryjne i inne opracowane procedury - trafiają do załącznika, na koniec pracy. w treści pracy tylko takie ilości które ułatwią i nie utrudnią zrozumienia treści.
- bibliografia załącznikowa - tak! bibliografia w przypisach - nie!
- bibliografia drukowanych zgodna z normą PN-ISO: 690: 2002
- bibliografia elektronicznych zgodna z normą PN-ISO: 690-2 (polecam uwadze)




Copyright 2015 Michal Podpora